Ambalajele sunt materiale care învelesc un produs sau un ansamblu de produse în timpul manipulării, transportului, depozitării şi vânzării în scopul de a proteja, a conserva şi prezenta produsele pînă la momentul consumării şi utilizării lor.
Ambalarea produselor este
definită, conform STAS 5845/1-1986, ca fiind „operaţia, procedeul sau metoda
prin care se asigură, cu ajutorul ambalajului, protecţia temporară a produsului
în decursul manipulării, transportului, depozitării, contribuind şi la
înlesnirea acestora până la consumarea sau până la expirarea termenului de
garanţie”.
Ambalajele sunt folosite, de
asemenea, pentru a comunica informaţii despre producător, produs conţinut,
compoziţie/ingrediente, cantitate sau volum de produs, condiţii de depozitare,
utilizare etc. precum şi pentru promovarea produsului şi a vânzării.
Ambalajul a devenit în ultima perioada unul dintre cele mai importante criterii de achiziţionare a unui produs. O bună prezentare a produselor comercializate creează o primă imagine, care are un rol esenţial în decizia de cumpărare.
Pe lânga funcţia de înmagazinare a produselor, ambalajele trebuie să ofere condiţii propice de păstrare, flexibilitate şi accesibilitate. Ambalajul utilizat reprezintă interfaţa dintre produsul comercializat şi cumpărător, în cazul celor de prezentare, şi are rolul de a proteja produsul în cazul ambalajelor de transport. Comercializarea produselor este de neconceput, în cele mai multe cazuri, fără existenţa ambalajelor. Lipsa ambalajelor ar face schimbul de mărfuri costisitor, ineficient şi chiar imposibil.
AMBALAJUL ASIGURĂ SUCCESUL
Importanţa ambalajului este
evidenţiată de principalele funcţii pe care ambalajul trebuie să le
îndeplinească. Acestea sunt: conservarea şi protecţia produselor, manipulare,
transport, depozitare, informarea şi promovarea produselor.
Importanţa ambalajului este
atât de mare, încât acesta poate contribui la succesul sau insuccesul unei
afaceri. Specialiştii în domeniu spun că modul în care este prezentat poate
contribui în proporţie de 40% la succesul produsului.
Ambalajele reprezintă reţeta
unei afaceri de succes. Un ambalaj bine ales atrage clientul şi vinde produsul.